søndag 29. januar 2012

DERFOR, OLA NORDMANN!


For omtrent to uker siden ble jeg, via Facebook, ledet inn på en link på YouTube, til en temmelig splitter ny sang. Jeg hørte igjennom den én gang, og tenkte at joda, den var jo helt grei den - også tenkte jeg egentlig ikke mere på den.

Halvannen uke etterpå tok jeg meg i å gå og nynne på et par strofer, som jeg i farten ikke helt forsto hva var. Jeg stoppet opp i det jeg holdt på med, spilte av strofen i hodet en gang til, og nå hørte jeg litt av teksten også: "Na-na-na, na-na-na, Ola Nordmann, na-na-na-na å se deg igjen!".

Du verden, tenkte jeg, jammen satt den likevel! Jeg hadde nemlig ikke hørt sangen igjen i løpet av denne tida, men allikevel fantes den der inne, i den musikkavspillende delen av hjernen min. Den hadde rett og slett bosatt seg der - side om side med "Møkkamann", som for lengst har flyttet inn på langtidsleie.

Så i går benket vi oss foran TV-skjermen, klare for Plumbo og Ola Nordmann, direkte fra scenen i Arena Larvik. Alle husker vi hvordan det gikk sist gutta fra landet entret en scene, men vi regnet med en saftig opptur denne kvelden.

Og låta med Plumbo gikk helt til topps og er krystallklare for hovedfinalen senere i år - som forventet. Selvfølgelig skjønner jeg at de nok fikk en god del sympatistemmer, slik som verden snudde etter Spellemannsfadesen for to uker siden. Men, tenk etter ... Hvor mange av de MGP-sangene du har hørt hittil  i år, kan du sette deg ned og nynne på i dag?

Og kveldens replikk var det nok en gang Plumbo-Lars-Erik som sto for, om enn på den udelt morsomme måten denne gangen, da han av MGP-Per ble spurt om hvordan de har tenkt å komme seg til Aserbajdsjan. Med et ordentlig enkel-gutt-fra-landet uskyldsblått blikk svarte han: "Vi må vel ta et fly, regner jeg med!".

Her i huset feiret vi seieren til gutta med en brandy eller to, opptil flere runder med yatzy og en trippelavspilling med Møkkamann.

Så, til alle kritikere som klager over at dette bandet med navn etter et avløpsmiddel gikk videre til hovedfinalen i Oslo Spektrum: Sving ditt glass, gamle venn, Ola Nordmann - det er trivelig å se deg igjen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar